8 aprilie 2014

"Descopera Bihorul - natura, cultura, traditii" - study tour la Rosia, Bihor

 Duminică, 6 aprilie 2014, Asociatia pentru Dezvoltare Durabilă și Promovarea Turismului ADDePT Bihor a derulat prima acțiune din cadrul proiectului "Descoperă Bihorul - natură, cultură, tradiții". Prilejuit de organizarea celei de a VIa ediții a Festivalului de Pricesne de la Roșia, study-tour-ul organizat duminică a cuprins mai multe obiective din comuna vizitată. Acțiunea de promovare a fost organizată pentru reprezentanți ai presei, bloggeri si fotografi profesioniști, în parteneriat cu Primăria comunei Roșia și Fundația Eurregiunea Bihor - Hajdu Bihar. Fiind un proiect desfășurat din fonduri proprii sau atrase contribuția sponsorilor a fost una esențială pentru reușita evenimentului. Au fost alături de noi Hotel Transit Oradea, SC George Corporation SRL și Marinova Impex SRL.
Ca parteneri media, care au reflectat in pagini scrise, în mediul on-line sau pe sticlă evenimentul, au acceptat sa se alăture acestei acțiuni Bihoreanul, Digi24 Oradea, Zi de Zi Oradea&Bihor și CrisTv.
Iată mai jos descrise obiectivele turistice din comuna Roșia pe care ne-am propus să le arătăm lumii.

1. Moara de apa de la Rosia
La sfârșitul secolului al XIX-lea, o familie harnică din Roșia, Bihor, ridica pe malul văii Roșia, chiar la intrarea în sat, o moară de apă. Au trecut de atunci peste 100 de ani și moară încă mai macină, grâu și porumb, dar și timpul în trecerea lui. Azi e în proprietatea lui Gheorghe Burtic, cel care pornește din cand in când mecanismul, fie pentru turiști, fie pentru a macina bucatele satenilor.
Clădirea morii respectă cutumele arhitecturii tradiționale de la poalele Munților Pădurea Craiului, fiind construită într-o tehnică specifică locurilor, aceea a „șoșilor”, dar care în locul bârnelor tradiționale, folosește, de această dată scândura. Clădirea este acoperită cu țiglă veche, din argilă arsă, iar în interior are două încăperi. Cum ai trecut pragul intri direct în încăperea care adăpostește mecanismul morii, cu cele două mari pietre de moară, sitele si jgheaburile prin care se scurge făina. A doua încăpere este camera bătrânului morar, situată la un nivel puțin mai ridicat față de încăperea precedentă, mobilată auster, din care nu lipsește vioara cu goarnă și cartea de rugăciuni.
Îm prag, bace Gheorghe își întâmpină musafirii cu seninătatea omului trecut prin multe în viață, povestindu-și ofurile si greutățile bătrâneții, în timp ce pornește mecanismul morii. Roata se pune în mișcare și, fascinați de mișcarea ei odată cu timpul și apa, turiștii nici nu observă când bacea s-a strecurat în mica lui cămăruță de unde iese cu o vioară cu gornă în brațe. Începe să plimbe arcușul peste corde și sunetele viorii acompaniază perfect mișcarea roții mari a morii, purtându-i oaspeții dincolo de spațiu și timp, în mirifica lume a muzicii populare tradiționale. (video)













2. Atelierul de țesut și colecția de viori cu goarnă a familiei Codoban
În Lazuri de Roșia, meșteșugul torsului în război, e ridicat la rang de arta, de meșterul Floare Codoban. Soțul ei, Dorel Codoban, a fost meșterul viorii cu goarnă, instrumentul muzical, specific folclorului bihorean. O familie de meșteri populari, un luterist și o țesătoare, si-au transformat gospodăria într-un mic muzeu al viorii cu goarnă și un atelier de țesătorie, unde tradiția merge mai departe.
Semnele trecerii timpului și greutățile vieții cotidiene din satele de sub poala muntelui, au lăsat pe fața nanei Florița urme adânci. Deși își petrece singură bătrânețile în cea mai mare parte a timpului e mereu cu zîmbetul pe buze, atunci când își întâmpină oaspeții. Și nu o face oricum...Pe masa scoasă în curte ne așteptau bucate tradiționale: pită, moșocoarnă cu branză sărată, cozonacul cu nucă și pup-ul cu ou, un produs specific pe care gospodinele din Țara Beiușului îl fac de Paște. Toate erau coapte de cu o zi înainte în cuptorul de căramidă, pe vatră.  Nu lipsea apa rece de izvor și pălinca.
după ce ne-a omenit cum a știut ea mai bine, și așa cum face cu toți cei care ii trec pragul, meșterul popular Floarea Codoban, cu o mică strangere de inima pentru că "popa-i în beserică", fiind o zi de duminică, a intrat în războiul de țesut și ne-a facut o mică demonstrație de măiestrie.
Încântați de jocul ițelor sub talpile nanei Florița, care apăsau cu nădejde pedalele războiului, dar și de frumusețea pânzei care se ivea din mâinile ei harnice, ne-am îndreptat spre micul atelier de viori cu gornă, unde se păstrează, cu sfințenia cuvenită lucrurilor unice, mica colecție de viori cu goarnă a celui care a fost meșterul lutier și inventator al viorii cu două goarne, Dorel Codoban. În urmă cu doi ani meșterul viorii cu goarnă s-a ridicat la ceruri să facă viori cu goarnă și să le cânte cu ele îngerilor. De atunci familia păstrează neatins atelierul meșterului, rugându-i pe cei care le trec pragul să nu mute nici măcar un surub de la locul lui.
În gospodăria familiei Codoban timpul parcă nu are valoare, iar sentimentul apartenenței la glia strămoșească e mai puternic, așa ca aerul de munte.







3. Festivalul de pricesne – ediția a VIa – 2014
Aflat deja la a VIa ediție, Festivalul de Pricesne de la Roșia duce mai departe un obicei păstrat peste vremuri, acela ca, în Postul Paștelui, la slujbele religioase să răsune cântări bisericești specifice acestei sărbatori creștine. La Roșia se strâng, an de an, zeci de formații și interpreți populari, care în cadrul acestui festival, se întrec în interpretare, dar și în originalitate: majoritatea sunt tineri și copii proveniți de la școli generale și licee, coordonați de dascăli inimoși.
La orele amiezii, după slujba religioasă, ulițele satului și împrejurimile bisericii s-au animat brusc de glasuri cristaline si culori: Se scurgeau, parcă rupți din vremuri imemoriale,  grupuri de copii și adulți, spre ceea ce cândva reprezenta chintesența vieții spirtuale din lumea rurală: biserica satului.
Anul acesta 45 de ansambluri folclorice, grupuri vocale si tineri interpreti de muzica populară și-au dat întâlnire pe scena amenajată în biserica din localitate, în fața altarului. Pricesne mai vechi si mai noi au rasunat prin glasuri pure de copii, unii mai emoționați, alții obișnuiți deja cu exigențele scenei și ale publicului, dar toti cu smerenia cuvenită acestui gen de manifestări. 
Imbrăcați în frumosul port popular, in piesele căruia se puteau citi motivele traditionale specifice diferitelor zone folclorice ale Bihorului, participanții la acestă ediție a festivalului au demonstrat că munca dascălilor lor nu este în zadar și că ei, toți împreună, pot să dea sens și consistență existenței cotidiene în satul bihorean. 

















4. Păstrăvăria Cutuș
Au părăsit confortul citadin și s-au mutat în inma muntelui. Familia Cutuș și-a construit pe Valea Lazurilor una dintre cele mai apreciate păstrăvării din Munții Pădurea Craiului, unde, în apele curate și repezi de munte, păstrăvii cresc alături de alte animale și păsări. Pe micul lac de la intrarea in ferma piscicolă plutesc liniștite, rațe sălbatice și lebede, iar pe maluri păunii și bibilicile se plimba agale.








5. Peștera cu cristale din mina Farcu
Descoperită din întâmplare, în timpul exploatărilor miniere de bauxită din zona Roșia, peștera cu cristale este una dintre cele mai bogat concreționate și una dintre cele mai spectaculoase goluri subterane amenajate pentru vizitare. Cristale de forme și dimensiuni variate împodobesc peteții și tavanul peșterii, dând o notă de mister și rafinată eleganță micului palat subteran.










6. Cheile Cuților
Situate în partea central-nordică comunei Roșia, Cheile Cuților impresionează prin sălbaticia peisajului, contrastant de altfel cu accesibilitatea ce le carecterizează. Pereți calcaroși, de o remarcabilă verticalitate, străjuiesc de ambele părți valea adâncită în rocile carstificabile ale Munților Pădurea Craiului. Pe versanți se deschid guri de peșteri, iar la poalele lor se aștern trene de grohotiș, mărturie a priceperii maestrului timp, în a sculpta natura.








foto: Lia Dumiter, Ovi D Pop, Gheorghe Petrila
text: Aurelia Dumiter

Un comentariu:

  1. Anonim00:49

    Toti cei care păşiţi în acestă zonă, apreciaţi curăţenia din chei, să ramână la fel şi după plecarea voastră!

    RăspundețiȘtergere

Campanii verzi!!!

Tara lui Andrei Sa pastram Romania curata!

Campanii

Spune NU drogurilor!

Geobihor sprijina si promoveaza campania "Sa ne cunoastem judetul!"initiata de Consiliul Judetean Bihor. Etapa a doua a campaniei se deruleaza in perioada 1-30 octombrie 2009, in liceele din judetul Bihor. Reprezentanti ai CJ Bihor si ai Serviciului Salvamont-Salvaspeo Bihor le prezinta elevilor bihoreni frumusetile judetului si ii indeamna sa isi petreaca sfarsitul de saptamana si vacantele pe meleaguri bihorene.

Geobihor promoveaza turismul bihorean prin sustinerea proiectului "Petrece un week-end in Bihor", initiat de Consiliul Judetean Bihor
http://www.cjbihor.ro/

Geobihor sprijina campaniile umbrelaverde si oradeaverde. Alaturati-va si voi acestor campanii!!! Informatii pe http://www.umbrelaverde.ro/ si http://www.oradeaverde.ro/

Votati Parcul National Retezat!

http://www.new7wonders.com/nature/en/vote_on_nominees/

Cheile Remetiului

Cheile Remetiului
©copyright geobihor 2009

casa traditionala Damis

casa traditionala Damis
©copyright geobihor 2009

miss Fata de la tara - Damis, Bihor

miss Fata de la tara - Damis, Bihor
©copyright geobihor 2009

platoul carstic Damis

platoul  carstic Damis
©copyright geobihor 2009

Bratca

Bratca

Agrobihor 2010

Agrobihor 2010

invitatie AGROBIHOR2009

invitatie AGROBIHOR2009

Informatii utile

In perioada 7-8 noiembrie 2009
Consiliul Judetean Bihor,
Departamentul de Geografie, Turism si Amenajarea Teritoriului din Universitatea Oradea
si
Serviciul Judetean Salvamont-Salvaspeo Bihor
organizeaza

Targul de Turism
"PETRECE SARBATORILE DE IARNA IN BIHOR"

Manifestarea va avea loc in incinta complexului comercial

ERA SHOPPING PARK.

Vor participa agenti economici din domeniul turismului (pensiuni, hoteluri, vile,) din judetul Bihor, precum si unitati de alimentatie publica, producatori traditionali de produse specifice sarbatorilor de iarna. Organizatorii si participantii vor oferi premii vizitatorilor, constand in week-end-uri gratuite la pensiuni din judet, cine romantice la unitati din jurul Oradiei si multe alte premii surpriza!!

Intrarea este gratuita!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Informatii si inscrieri: 0259427697 - Serviciul Integrare Europeana, zilnic intre orele 8-16


Intre 18 si 20 septembrie 2009, va avea loc

EXPO
AGROBIHOR 2009

Targul fermierilor bihoreni

in parcarea ERA SHOPPING PARK,
ORADEA, Calea Aradului, nr. 62

INTRAREA ESTE GRATUITA!!


In peroada 30-31 mai 2009, in pasajul Vulturul Negru din Oradea, Consiliul Judetean Bihor, in colaborare cu Primaria Oradea si A.T.R.E.C. - filiala Bihor, organizeaza
Targul de Turism

"Petrece un week-end in Bihor"
Intrarea este gratuita!!!


Asociaţii şi organisme internaţionale în turismul rural

În ţările Uniuni Europene (Germania, Franţa, Belgia, Luxemburg, Italia etc.) s-a încurajat crearea de asociaţii şi organisme pentru promovarea turismului rural şi serviciilor conexe.
Astfel, la nivelul Uniunii Europene s-a creat reţeaua EUROTER, care are ca obiectiv principal promovarea produselor agroturistice în Europa. Sub egida EUROTER s-a înfiinţat în septembrie 1990, Asociaţia EUROGÎTES (Federaţia Europeană pentru Cazarea Turistică Rurală la Cetăţeni, Fermă şi în Sat), care reuneşte 22 de organizaţii naţionale din 14 ţări europene (inclusiv România), totalizând peste 95.000 de structuri de primire (cazare) în mediul rural. EUROGÎTES are ca scop valorificarea şi protejarea spaţiului rural şi a turismului rural la ferme şi la sate. Creată prin mobilizarea asociaţiilor Fédération des Eurogîtes, asociaţia EUROGÎTES dă imaginea de marcă pentru cazarea turiştilor la locuitorii satelor şi la ferme în spaţiul UE.
Între obiectivele EUROGÎTES enumerăm următoarele:
- definirea ofertelor turistice în mediul rural şi stabilirea criteriilor unitare de calitate în turismul rural din Europa;
- crearea băncii de date cu informaţii despre fiecare organizaţie membră;
- codificarea produsului Turism rural, astfel încât să fie inteligibil pentru client (prin marcă sau logo) şi în aşa fel încât clientul să poată recunoaşte produsul la prima vedere;
- atragerea de noi clienţi pentru turismul rural şi descoperirea spaţiului rural prin turism în mediul rural;
- să construim Europa înseamnă să fim solidari. Deci, trebuie să ajutăm ţările în care turismul rural se află în faza de organizare, punând la dispoziţie experţi, astfel încât să se realizeze un produs omogen, de calitate, bun, care să poată fi oferit pe piaţa turistică.
La nivel european s-au înfiinţat şi alte asociaţii cum sunt:
- Asociaţia pentru dezvoltarea turismului rural (ATRAC) cu scopul de
a încuraja turismul rural şi cultural în cadrul programului EXPERT (încurajarea turismului rural şi protejarea mediului înconjurător)
- asociaţia ECOVAST Strategia pentru o Europă Rurală, care are ca obiectiv turismul rural ca mijloc de dezvoltare a economiei locale şi naţionale, cu implicaţii ecologice şi socio – economice.

Forme de organizare în turismul rural din România

Formele de organizarea a turismului rural în ţara noastră, cuprind două activităţi:
• de producţie şi servicii, reprezentată prin agenţi economici (particulari, asociaţii familiale şi societăţi comerciale), cu activitate economică de realizare a unui profit;
• organizaţii neguvernamentale (federaţii, fundaţii şi asociaţii nonprofit).
Asupra primei categorii avem o imagine suficient de clară a modului de organizare şi funcţionare, precum şi cadrul legislativ existent.
În ceea ce priveşte organismele neguvernamentale, acestea au ca principal atribut să promoveze dezvoltarea activităţilor de economie rurală şi turism rural. Aceste forme asociative reunesc toate iniţiativele locale, având ca scop să creeze entităţi capabile, să reprezinte şi să promoveze anumite aspecte din viaţa economico-socială din localităţile rurale în mod deosebit cele legate de activităţile de turism rural.
Organizarea şi funcţionarea acestor structuri organizatorice se realizează prin statutele şi regulamentele care le definesc, prin managementul strategiei şi programelor propuse, precum şi prin arealul de cuprindere a zonelor şi agenţilor economici.
Această formă de reprezentare a turismului rural, prin asociaţii , federaţii şi fundaţii, are capacitatea şi libertatea de iniţiativă în domeniul legislativ şi al fiscalităţii, putând formula propuneri de perfecţionare a cadrului legislativ şi economico-financiar al agenţilor economici asociaţi.
În România, aceste forme de organizare a structurilor din turismul rural, au început să fiinţeze după 1990, odată cu apariţia cadrului legislativ care să reglementeze şi să stimuleze iniţiative particulară în diferite domenii de activitate şi implicit în turism.
Dintre principalele organisme şi forme asociative, create după anul 1990, cu implicaţii directe în implementarea agroturismului în România amintim:
a) Fundaţia Română pentru Dezvoltare Montană (FRDM) înfiinţată în 1991, în scopul dezvoltării agroturismului în România. Încă de la înfiinţare, a reuşit să creeze unităţi economice sau nonprofit şi să promoveze, la nivel naţional şi internaţional, unele produse agroturistice, să iniţieze şi să elaboreze un proiect de lege pentru susţinerea turismului rural, iar cu ajutorul programului PHARE, a reuşit editarea unui ghid turistic ce cuprinde primele 2000 de gospodării atestate în perioada 1991-1994. De asemenea, a organizat derularea unui program pentru promovarea turismului rural, program ce este în curs de implementare în 7 judeţe.
În colaborare cu Ministerul Tineretului şi Sportului, FRDM a elaborat un program cu privire la integrarea tinerilor din mediul rural în activităţi de turism rural, în acest sens fiind pregătiţi 100 de tineri, proveniţi din gospodăriile ţărăneşti, pentru a lucra ca ghizi şi manageri în turism, cursurile de pregătire desfăşurându-se pe parcursul a trei etape, programate într-un an.
Pentru realizarea de legături internaţionale, FRDM s-a afiliat la organisme internaţionale, ca de exemplu EUROTER, în scopul realizării unor acţiuni pentru sprijinirea şi dezvoltarea turismului rural.
De asemenea, cu organisme specializate din Franţa, cum este CLECONFORT, Federaţia Română pentru Dezvoltare Montană a efectuat mai multe schimburi de experienţă, iar în prezent, este preocupată în alinierea criteriilor de clasificare şi agreere a ofertei agroturistice, pentru a se asigura posibilitatea promovării rapide a turismului rural în România.
O colaborare interesantă s-a realizat cu organizaţia turistică CEBEMO din Olanda, cu ajutorul căreia se pot organiza cursuri de instruire şi specializare pentru toţi participanţii la acţiunile lor de promovare şi implementare a turismului rural.
b) Asociaţia Naţională de Turism Rural, Ecologic şi Cultural (ANTREC) este o organizaţie neguvernamentală şi nonprofit, înfiinţată în anul 1994, în a cărei strategie de dezvoltare a turismului rural întâlnim ca principale obiective următoarele:
· acţiuni de formare şi perfecţionare a participanţilor la turismul rural, prin cursuri şi diferite forme de pregătire;
· selecţionarea, pregătirea şi coordonarea activităţii corpului de experţi, pentru a putea acorda asistenţă tehnică tuturor operatorilor din turismul rural;
· acordarea de asistenţă tehnică şi consultanţă fermelor şi pensiunilor agroturistice în întocmirea documentaţiilor necesare omologării acestora în sistemul informaţional în scopul realizării unor reţele turistice;
· promovarea turismului rural şi a marketingului turistic, în vederea constituirii unei reţele proprii de turism şi racordarea acesteia la turismul internaţional;
· acţiuni de informare şi publicitate, prin Buletinul informativ „ANTREC”, cu periodicitate lunară, precum şi a revistei „Viaţa la ţară”, în care se ilustrează potenţialul turistic românesc; colaborarea cu organizaţiile omologate din alte ţări. Astfel, ANTREC este membră a asociaţiei de profil EUROGITES din anul 1995, contribuind la promovarea şi cunoaşterea potenţialului turistic românesc şi peste graniţele ţării noastre,
· gestionarea şi exploatarea informaţiilor stocate în bănci de date, privind agenţiile şi serviciile oferite în domeniul turismului rural.
În cadrul programului PHARE, pentru dezvoltarea turismului în România, ANTREC este abilitată pentru supervizarea acţiunilor de promovare şi marketing. Proiectul prevede crearea unei reţele de promovare şi rezervare a ofertei şi cererii turismului rural, concepută ca un sistem integrat, informatizat şi computerizat, capabil să fie racordat la piaţa turistică europeană.
c) Asociaţia Operaţiunea Satele Româneşti (OVR – „Opetation Villages Roumains”) înfiinţată în anii 1988-1989, în scopul de a opri planul de desfiinţare a unor sate româneşti care erau incluse în programul de sistematizare şi care urmărea demolarea multor sate şi cătune care trebuiau să dispară ca aşezări rurale.
Începând din anul 1990 această asociaţie a contribuit la dezvoltarea satelor româneşti punând în funcţiune o reţea de turism rural cuprinzând un număr de 14 localităţi din patru zone: Bran, Izvorul Arieşului, Valea Izei, Valea Moldoviţei, Vama, pentru care a întocmit studii şi a stabilit zonele pilot (Bran, Moeciu, Fundata), a căror obiective principale au fost:
• definirea unei strategii de dezvoltare şi de animare a ofertei turistice în cadrul zonelor pilot;
• mobilizarea resurselor umane din zonele luate în studiu;
• activarea reţelelor de interese, de relaţii publice şi competente.
Între ANTREC şi OVR s-a semnat o convenţie în care se precizează angajamentul celor două părţi de a colabora eficient în cadrul programului. OVR a realiza pliante, a marcat satele turistice din reţea cu o siglă – emblemă proprie, a organizat schimburi de turişti din ţările Comunităţii Europene şi invers.
În afara celor trei forme organizatorice – FRDM, ANTREC, OVR – care au o arie de cuprindere pe întreg teritoriul ţării, există o serie de asociaţii, cu caracter local sau zonal.