În Bihor, obiceiurile şi tradiţiile prilejuite de
sărbătorile de iarnă (Crăciunul, Anul Nou, Boboteaza) ofereau, cândva, un
spectacol de proporţii, la realizarea căruia îşi dădeau concursul poezia,
muzica, dansul, gestica sau reprezentările plastice, componentele acestui
sincretism condiţionându-se şi influenţându-se reciproc. Colinda, instrumentele
muzicale tradiţionale, dansurile, măştile, travestiurile formau împreună un
ansamblu, o unitate inseparabilă, contribuind la realizarea completă a
mesajului comunicării.
Postul Crăciunului marca începutul şezătorilor: fetele ţeseau, iar
feciorii învăţau ori repetau corinzile,
care era interzis a fi cântate în afara acestui spaţiu iniţiatic. Spectacolele
ambulatorii debutau pe 24 decembrie, când grupurile de corindători se succedau
după vârstă. După corinde,
sărbătorile continuau cu Viflaimul,
joc teatral şi liturgic, având ca temă naşterea lui Isus Hristos şi venirea
Magilor, Capra, joc
ritualic, în care se vehicula tematica veche a vrăjitoriilor şi descântecelor,
ori Chiraleisa, constând
în mici formule cântate de copii, incorporându-se actului liturgic de
binecuvântare a caselor şi încheind ciclul sărbătoresc de iarnă. Un obicei de
Anul Nou era Vergelul, organizat de
feciori, cu verjele de la războiul de ţesut, o postavă, două taljere şi un
cearşaf de cânepă ca elemente de recuzită.
Iată o fotografie a sărbătorilor tradiţionale de
iarnă, vii, încă, în urmă cu jumătate de secol, azi cu toate predicatele la
timpul trecut. Ce s-a păstrat şi se practică în zilele noastre sunt copii
incomplete şi infidele – dacă nu chiar denaturări, cu rare excepţii –, care nu
vorbesc despre o civilizaţie vie: obiceiuri prezervate în formol, o
demonstraţie dureroasă că procesul de destructurare a tradiţiei,
de-tradiţionalizarea satului românesc, aproape a reuşit.
Doar proiecte locale de re-tradiţionalizare mai pot
întoarce roata. Oazele rurale în care tradiţia mai înseamnă ceva, munca izolată
a unor cercetători, iniţiativele individuale ale unor împătimiţi sau
întreprinzători (asociaţii, pensiuni agroturistice, meşteşugari ş.a.) nu
valorează suficient, dacă nu sunt susţinute şi dublate de acţiuni concertate.
Suntem în stare, în ora de graţie 25, sau ne mutăm, cu pietre cu tot, într-o
civilizaţie străină?
Octavian Blaga
Bruxelles, 04.12.2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu